Followers

Thursday, October 4, 2012

شرح مختصر لتأثير خطط مرشح الرياسة الأمريكي رمني علي الطبقه العامله في أمريكا -أمثله حيه من الشعب




اللي عايز يفهم ازاي خطط رمني هتأثر سلبيا علي حياة الطبقه العامله و لحد نسبه كبيره من الطبقه المتوسطه,تابع هدي امثله من الشعب :
رمني عايز يقص في المعونات اللي رايحه للاسر من الطبقه العامله اللي اجرهم يبدأ من عشر دولار في الساعه و يفضل يزيد لحد اقل من خمستاشر .
نموذج من واقع الشعب: اسره مكونه من ام و اب و ثلاث اطفال واحد فيهم عنده نوع اعاقه سمعي, الاب بيشتغل شفت تالت يعني ينام طول النهار و يصحي بليل يروح الشغل و يرجع الصبح,شغلانه من ام عشر دولار في الساعه,الام قاعده في البيت و بياخدو معونه اكل و اعاقه و غيره, سألت الام ليه متشتغليش? قالتلي هنفقد معونات شغلي عمره ما هيجيب الفلوس دي لان هياخدو ضرايب ده غير هودي ولادي فين و جوزي بيشتغل بليل? معلومه ليكو الحضانات في امريكا غاليه الطبقه العامله متقدرش عليها و دايما بيقولوا تستغل بعشره دولار في الساعه و نصرفها ع الحضانه?ساعة الحضانه ب تمانيه دولار في الساعه!اسره زي دي لو رمني مسك و نفذ خططه هتتبهدل!
هقولكم حاجه كمان من واقع المجتمع مش هتسمعوها في الاعلام :اصحاب البيزنس و خصوصا المشاريع الصغيره(اقتراح رم
ني ان يقلل الضرايب علي اصحاب المشاريع الكبيره و الصغيره هيخلق فرص عمل كتير ) بيشغلوا ناس بمرتب عشره دولار و اقل في الساعه و يهلكوهم شغل و لما يشتكوا يقولولهم مع السلامه و ده لان في ملايين غيرهم هيجوا يشتغلوا !
لو انت بتشتغل في امريكا بعشره دولار في الساعه بياخدو منك ضرايب تلتميت دولار في الشهر اللي يتفضل ميخلكش تقدر تشتري بيت او عربيه !
اللي هيعمله رمني انه هيزود النوع ده من الوظايف اللي بتمص دم الطبقه الكادحه و المستفيد منها هي الطبقه الثريه فقط!
نموذج تاني واحده بتشتغل في صيدليه مش دكتوره لكن مساعده فقط بتاخد سته دولار في الساعه بتفضل واقفه ع رجليها سبع ساعات و بعد عشر سنين يدوب مرتبها وصل لحداشر دولار في الساعه! دي االطبقه الكادحه في امريكا اللي رمني مشش حاسس بيها و عايز يقص في معوناتها!
دخول الجامعه في امريكا بفلوس كتير طبقة العمال ماتقدرش عليها, لذالك رمني خطته مش هتغير حياة الناس دي الا للاسوأ!
رمني عايز يقطع الضرايب اللي بتروح لقنوات الاطفال المحليه اللي بتعلم الاطفال زي عالم سمسم و القنوات دي مش فضاءيه يعني اللي معندوش دش معتمد علي القنوات المحليه فقط في برامج الاطفال و بالتالي لما رمني يوقفها اطفال الطبقه الكادحه مش هيتفرجو عل كرتون تعليمي و فلوس ضرايب القنوات المحليه هتروح تسد قطع ضريبي اتعمل لطبقة الاثرياء,اذا واضح من النموذج ده ان رمني بيعمل لصالح الاثرياء فعلا.